zondag 18 maart 2018

Een Goede Ruiter!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Into the great wide open. Under them skies of blue. Out in the great wide open. A rebel without a clue. The future was wide open.....'
Uut 'Into The Great Wide Open' van Tom Petty and the Heartbreakers.

Was de laatste weken er al vaker langsgereden. Bijna achteloos, druk in gedachten, bezig om overtollige ballast te lozen. Gisteren reed ik er weer. Op weg naar Enschede. Een wedstrijdje meepikken van mien geliefde cluppie...ff voor de duidelijkheid: Mariënberg hè. Daar hoeven geen rode pepers in de reet, bij ons geen naderend degradatieleed. Neuh...alhoewel, gisteren enkele rode pepers ook bij het roodzwarte hart niet hadden misstaan. Maar dat geheel terzijde. Een teleurstellend & onnodig gelijkspel. Ter hoogte van de Stenendijk lachte hij mij weer vriendelijk toe. Wat een goeie kop heeft ie eigenlijk...bedacht ik mij ineens, luisterend naar A28 van Lohues op de N36, het kan verkeren. Je kunt niet altijd op de snelweg zitten, soms moet je even op de rem trappen. Neem je een andere afslag om toch elders te arriveren. Zelfs de TomTom weet niet altijd de juiste weg te vinden.
Maarre mien oude schoolmoat van vrogger is de politiek ingegaan. Sinds een dik half jaar mag hij zich raadslid noemen in de gemeente Ommen. Wie? Richard de Ruiter...Mooie kerel. Ben niet van zijn partij, eerder dacht ik dat bij hen Veel Vrije Dagen kreeg maar dat was wederom zo'n loze politieke belofte. Maar op een wapperend spandoek strakgespannen aan een aluminium frame lachte hij mij toe. Een baardje van net geen drie dagen geschoren....Gewoon zoals hij is. Geen opsmuk, gewoon Richard en de Ruiter van achteren. Hebben ze een goeie aan en als volksvertegenwoordiger voor Beerzerveld en omstreken zal hij op de welbekende barricaden gaan staan daar waar hij kan. Tuurlijk, de politiek is een schaakspel, soms moet je snel schakelen, soms moet je een Koning of Toren verzetten om verder te komen. Ik zou het niet kunnen, te eigengereid en te eigenwijs voor. Maar Richard heeft er feeling voor en een goede kop! Hij is eerlijk, vertrouwd en nuchter. Wars van enige (ster)allures, hij zit er echt op het rode pluche voor een ander. Voor de gegoedde burger van de gemeente Ommen. Bij de gemeenteraadsverkiezingen stem ik nooit op een partij maar altijd op een persoon. Zo stemde ik ooit op Petter van het GPV. Jammer genoeg zetelt Richard niet in Hardenberg maar bij de buren van Ommen. Ommen en Hardenberg zijn uit elkaar, een gelukkig huwelijk strandde vorig jaar met de haven in zicht. Bestuurlijk en organisatorisch niet echt handig, maar ja nood brak wet en de scheiding ging niet zonder slag of stoot. Maar ik zou blind stemmen op Richard als hij hier in de raad zou kunnen  komen! Hij wil niet scoren maar gaat meer voor de inhoud....
Heb mijn keuze voor woensdag nog niet gemaakt. Maar ik denk dat ik lokaal stem, dus niet voor een Hardenbergse variant van een landelijke politieke partij met van die lange tentakels uit Den Haag. Waar dat stadje aan de Vecht slechts een vlekje op de landkaart is.
Lees straks nog wel even vluchtig de Toren door. Stond zo'n overzichtje in als ik mij niet vergis met de diverse standpunten. Kieken wie bij ons een Goede Kop heeft....Vind ik gek genoeg belangrijk. Zoals een kok een buikje moet hebben en een warme bakker meel op zijn hoofd. Heb al een lichtelijke voorkeur.
Betaald parkeren, wat doen we op zondag en hoe gaan we verder om met enkele hekele punten.
It's a dirty job but someone's gotta do it....Veule wille allemoal.
De stemming sloeg gek genoeg gistermorgen ff om in pure nostalgie. Kwam te zitten aan de bar bij Veenlust in Bergentheim. Bekende kroeg, nog wel eens een boom opgezet onder het genot van een goudgele rakker.Toen zat Olsman er ook al.
Tony liep altijd naar de kerk toe, voor het zingen de kerk uut kreeg bij onze voormalige spits van het eerste zo een hele andere dimensie. Ik ging vaak brommers kiek'n bij Ophof, net de andere kant op. Met de vlam in de pijp lagen wij daar in de dertig tonnen diesel....Niet eens ver van huis waar soms Oma op bezoek was. Schitterende tijd. Ja, mijn oma is op bezoek...Mooi voor jou, had ik toch geen boodschap aan terwijl ik bezig was met mijn vergelijkend warenonderzoek totdat ik nattigheid rook....Hahaha was ik niet meer in mijn sas. Bar-Dancing Flash aan het kanaal. Nu staan er nieuwbouwwoningen maar vroeger stond daar zo'n ouderwetse bruine kroeg waar gedanst werd tot in de laatste uurtjes. Om half één thuis zijn, terwijl wij om vijf voor half één nog een frikandel naar binnen stonden te werken maar klokslag half één liepen wij het ouderlijk huis wel binnen. Hoe wij dat toen ooit deden....?? Ik vraag het mij nog af....
Mooie stapverhalen uit een mooie tied. Toen Twix nog Raider heette, meters bier en wij die betaalden met 25 gulden...?? Had je wel mooi veertien biertjes voor....Kom daar nu nog maar eens om. Een kleine 12 euro voor 14 biertjes. Elk nadeel had toen zo zijn voordeel.
De stemming sloeg afgelopen woensdag trouwens om in pure vreugde en blijdschap...Wauw! Hoorde Ramses en Bob Marley zachtjes zingen.Maar daarover misschien volgende week meer.
Voor nu, fijne zondag, geniet er van.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten