zondag 3 december 2017

Stemming!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Whistling tunes we hid in the dunes by the seaside.Whistling tunes we're kissing baboons in the jungle
It's a knockout. If looks could kill, they probably will. In games without frontiers-war without tears. Games without frontiers-war without tears.'

Uut Games Without Frontiers van Peter Gabriël

Was een weekje van de radar. Ging spreekwoordelijk acht tellen neer. Mijn simpele stukkie over wat ooit  een gelukkig kinderfeest was maakte veel tongen los in de wereld buiten mijn eigen. Het ging 'viral' zoals je het dan mag noemen, blijkbaar! Zo'n beetje half Friesland stak mij een warm elfstedenkruisje onder de riem. Sommige mensen uit Dokkum beloofden mij een gratis oranjebittertje als ik ooit de plek des onheils kwam bezoeken. Kreeg veel voors en enkele tegens te incasseren. Het zij zo. Onbekende mensen die dachten mij als nuchter simpel boertje kinderlijk in de hoek te moeten neerzetten. Terwijl ik alleen wat probeerde duidelijk te maken. Geen stelling nam maar alleen mijn ongeloof uitsprak wat ik een dag eerder zag gebeuren tijdens de Sinterklaasintocht. Gisteren was het weer van hetzelfde zwarte laken een wit pak. Nu kon er wel worden gedemonstreerd. De bussen werden nu niet geblokkeerd op de A7, nu kregen ze wel een immense politiebegeleiding (wat kost dat wel niet....?? Nederland hè, alles moet maar kunnen) Het Dokkum van Bonifatius leek wel veranderd in een stad waar een G-20 conferentie werd gehouden. Overal was er politie: in auto's, te paard, op het water, in burger. Elke nuchtere Fries die haar eigen stad in wilde via de Woudpoortbrug moest zich legitimeren.
Dokkum zucht, hadden ze maar nooit het onnozele idee geopperd om hier de landelijke Sinterinklaastocht te houden. 
De discussies barsten naderhand los. De kloof tussen de Randstand en de rest van Nederland werd alleen maar groter. De dijken braken. Zoveel maakte Dokkum wel duidelijk. Dat op het Platteland de dingen nu éénmaal anders gaan. Hier is zwarte piet gewoon het lieve meisje die je vrijdagavond nog een biertje intapte nadat Harrie en Klein Orkest waren uitgespeeld.
Had daarom vorige week ff geen enkele zin om mijn mening te ventileren die er absoluut niet toe doet!
Ik schrijf op wat mee bezighoudt, waarover ik mij soms verwonder. Gaat vaak over mijn lieve San, mooie kinderen, vrienden en familie. De ene keer over de voetbal, mien kluppie Mainbarg als ik mijn gal moet spuien maar wij hebben eindelijk weer een hoofdtrainer die het spelletje snapt. Dus hoef ik mijn pen niet te dopen in het azijn. De resultatenrekening van de TC waarop Bruto en Netto netjes zijn verdeeld. Hoe simpel kan het zijn. Prima gedaan, Heren! Nog steeds komen de reacties binnen, de teller blijft maar tikken. Als ik voor elke bezoeker een euro zou ontvangen kon ik een sabbatical nemen van minimaal een jaar. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Het wordt gewoon een weekje Callantsoog, haha!
Ach, de stemming sloeg om in Nederland terwijl ik nog niet eens heb gestemd. Het hangt weer boven mijn hoofd als een zwaard van ene Damocles. De top2000, hebben jullie al gestemd?
Vrijdagavond was ik nog bij Harrie Jekkers en zijn Klein Orkest. Heerlijk. Wat heb ik genoten van deze nuchtere man uit Oh Oh Den Haag! Hij was zo links dat hij zelfs weigerde om twee rechterhanden te hebben. Brak door eind jaren zeventig, midden jaren tachtig! Hij vertelde prachtige verhalen. Hij waarschuwde ons al en ja hoor, uiteindelijk kwam het gesprek toch uit op de dood. Want over honderd jaar zijn we allemaal dood en jij ook. Hij vertelde de (on)zin van ons bestaan. Uit Einde Lijk....Tja, het klopte wel. Zong ook kinderliedjes, over het Nijlpaard. Wilde soms dat ik een roltrap naar de maan achter mijn huis had staan. Willen we soms niet allemaal die bloeiende eik in de winter zijn? En moet je eerst niet van jezelf houden als je dit kostbaarste bezit aan een ander kunt en wilt geven!
Heerlijk, in dat pluche van de Voorveghter te zitten. Ik geniet er elke keer weer.....Een dag later liep ik er al weer te drentelen. Nu omdat Moos de schatkamer van Sinterklaas wilde bezoeken. Wat een machtig mooi initiatief van de Hardenbergse middenstand. Sinterklaas en hoofdpiet Piet gingen geduldig op de gevoelige plaat met honderden misschien wel duizenden kinderen. Moos en Mouna waren onder de indruk. Moos die vroeg hoe oud Sinterklaas nou eigenlijk was en hoe Piet de kadootjes bracht ondanks het feit dat wij geen schoorsteen hebben. Je mag wel door het raam hoor, wordt je ook niet zo zwart.....(!?!) Is Moos nou de enige in de hele pietendiscussie die het wel snapt? Hier in Hardenberg, ver van alles, doen ze niet zo moeilijk. Laten wij mensen in hun waarde als ze 's avonds maar het licht van de fiets aan doen....!
Ach, was vroeger alles beter. Dat gemijmer over eerder, over de muziek van eerder. Je kunt je wel zorgen maken over van alles maar je schiet er zo weinig mee op. Weet wel dat ik mij elke dag zorgen maak nu ik kinderen heb. Heb het al vaker gezegd, krijg met terugwerkende kracht nog meer respect voor mijn ouders. Achter elke boom zie ik 620 beren op de weg! Soms op van die avonden na een donkere dag sluit ik mijn op en luister naar je stem....Vind Facebook best wel leuk zo af en toe. Oude 'Vrienden' kom je soms op de raarste plekken tegen. Zo luister ik nu naar een zomer aan het eind van de twintigste eeuw en jaag ik nog steeds mijn dromen na. Blijf ik Acda en de Munnik leuk vinden ook al moest ik thuisblijven terwijl ik graag mee had gewild. Van die dingen. Zou jij dingen anders doen als je het over mocht doen....Neuh, denk het niet!
Heb lang moeten wachten op mijn geluk, andere wachten nu op een aangekondigde dood.
Een hard gelag. Henk is nog steeds Henk, kan nog steeds zijn karbonaatje eten al maakt hij die meestal nu zelf klaar. Samen is niet alleen. Stuurde ooit een dominee het veld uit, wie weet heeft Jaap nog een lijntje naar boven lopen. Sommige mensen moeten gewoon iets later vertrekken uit dit leven. 
Kijk, als ik lang genoeg blijf lullen kom je dus vanzelf bij de dood uit. Harrie Jekkers heeft gelijk.
Het leven is tijdelijk en de dood is onvermijdelijk. Maar stel dat je niet dood kon gaan dan had je stomweg niet bestaan. Wees dus blij dat je straks mag sterven en laat het je leven niet bederven, begrepen?
Maar ja, Sinterklaas gaat nooit dood hè. Hoe oud bent u eigenlijk?
Joah, mag wel zo....Fijne Zondag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten