zondag 28 mei 2017

Escape Room!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Questions to embrace, feelings that you face. In this holy land, the desert made of quicksand. Streets that lead you there, places of your fear. Some force pulls you in, the shadow world. By the time I made the great escape. I was falling, falling, falling from heaven. In every picture that I drew I saw. You falling, falling, falling from heaven.'
Uut 'The Great Escape' van Ilse DeLange

Bevond mij gisteravond in een tweestrijd en wij kwamen er maar niet uit. Bevond mij namelijk in een heuse Escape Room, gewoon op een verlaten industrieterrein hier om de hoek. Beslissingen nemen op een lege maag wierpen helaas niet de broodnodige vruchten af. Achteraf wisten wij dat we in de eerste kamer te lang op het verkeerde spoor zaten te ouwehoeren. Zoeken naar die bekende onbekende speld in de hooiberg. Het lukte ons niet om die binnen het uur te vinden. De tijd werkte tegen ons, de hardvochtige tijd was ongenadig en klokte ons af op precies zestig minuten. Een leuke ervaring, het wiskundige knobbeltje in onze heldere breinen kwam maar niet tot absolute wasdom. Andersom denken, de clou vinden in louter cryptische omschrijvingen. The Great Escape bleef achterwege en Ilse zong niet eens zachtjes! Het was net het echte leven. Wij bevonden ons in een donkere kamer, het zwaard van damocles hing losjes boven onze hoofden die overuren aan het draaien was. Je hoorde hersentjes kraken. Dat was niet makkelijk laat staan simpel. 
De echte werkelijkheid was een uur buiten de vier gesloten muren te vinden. We konden niet ontsnappen, we verloren terwijl we eigenlijk niets te verliezen hadden. Escape Room Hardenberg werd een bijzonder leuk begin van een nog leukere avond. De club van zes was weer op pad, nou ja....op de fiets en we hadden skik, de banden vol met wind en Joah, eigenlijk niets te klagen....ik zou hoast zeggen, Joah het mag wel zo....
Het is niet moeilijk. Een paar mooie mensen bij elkaar. Een goed glas wijn en bier, lekker eten en mooie gesprekken over van alles. Natuurlijk over het leven, natuurlijk over onze dierbaren, natuurlijk over de voetbal, natuurlijk over van alles en ook over van alles en vooral niets. Vrienden voor het leven. Het is echt niet moeilijk. We kunnen makkelijk ontsnappen en toch baalden wij van het feit dat het ons niet was gelukt om de sleutel te vinden. Maar is die tegenwoordig wel te vinden? We verloren deze week toch weer zoveel. We verloren opnieuw onze onschuld. Manchester was nu de brandhaard van deze rare waanzinnige wereld. IS gooit de wereld dicht, gooit de sleutel weg, geeft een bijna onbreekbare code en wij zoeken ons wezenloos naar de sleutel. Naar een oplossing en ondertussen kost het onschuldige mensenlevens. Teveel levens en nu is zelfs een achtjarig meisje het gezicht van deze bijzondere laffe aanslag. Hoop dat die opgeblazen terrorist hele lelijke, vieze en stinkende maagden tegenkomt in zijn zelfbenoemde hemel. Hij maakte hier op aarde een kleine hel van. Welk geloof rechtvaardigt al deze onzin? Wij kunnen niet ontsnappen. Eigenlijk zitten wij allemaal vast in de verkeerde kamers van ons bestaan. Verdoen wij teveel tijd in kamers waar we vergeten om te zoeken naar echte ontsnappingsroutes. Wij breken onze knappe knoppen over verkeerde formules. We zitten te vaak in de pitsstraat de boel op te lappen maar we weten dat het vroeg of laat het toch weer te heet onder de voeten wordt. Dat maakte mij tweestrijd van gisteren er niet beter op. Zonder hulp van mijn vrienden zat ik nu nog vast in de Escape Room, zo eerlijk ben ik ook wel weer. Ik kan het niet alleen. Was nooit in mijn eentje op alle heldere ingevingen gekomen, ik ben niet Roomser dan dat de Paus ooit zal zijn. Toch droeg ik mijn steentje bij, terwijl andere grote keien vonden. Nou en....? Ik weet dat wij het samen moeten doen. Dat we samen de klussen wel kunnen klaren. Echter, ze snappen het in de grote mensenwereld het nog steeds niet. Samen ben je niet alleen. Tuurlijk verloor Ajax omdat er soms betere schakers zijn maar trots blijft overheersen. Het deed  mij weinig omdat ik een kamer verder mijn overwinningen vredig lagen te slapen. Ze zijn gelukkig nog geen acht....Samen nog niet eens vijf jaar, maar als ooit IS besluit om hier oorlog te maken moeten ze wel onze code eerst breken. Daar breken ze echt wel hun hoofd over en anders hakken wij er die wel af. Escape Room, soms wil je niet ontsnappen en het liefst de sleutel weggooien. Ach, het leven is mooi maar je moet het wel willen blijven zien.
Zag het gistermorgen nog. Cas B. en Mouna D. deden het licht aan.....!
Wat mooi om geluk op de vierkante meter te zien. Cas, is soms afgeleid van Casper en soms weer van Lucas. Weet niet waar 41 de mosterd deze keer vandaan heeft getoverd maar ik gok op het eerste geplante zaadje. Dan betekent Cas dus schatbewaarder. Casper was één van de drie wijzen die uit het Oosten kwamen. Samen met Balthasar en die dikke Melchior kwamen ze kroamschudden in Bethlehem. Bij Jozef en Maria in de stal. Kieken naar het kindeke Jezus in dat warme stro. Cas is echt wel een wies jochie, dat zag ik gisteren meteen toen wij elkaar de handjes schudden. Hij kneep een half oogje dicht, tis goed buurman.....Ik ben Cas, geen Henk hè. Maakte een grapje Cas....dat weet ik Buurman. Ik hoorde 'm niet maar ik zag het hem wel denken. Mooi, Cas is net een paar dagen op deze aardkloot maar heeft nu al de sleutel in handen voor een beter leven. Wij blijven hopen en ik denk niet tegen beter weten in. Neuh, zolang er nog jongens worden geboren zoals Cas is en dat hij van zijn ouders mag worden zoals hij graag wil zijn zie ik het allemaal bijzonder positief in. Cas B. zag ik gisteren live, een mooi concert, niet aan zee maar gewoon hier op onze camping van de Kouwenborchjes. Cas B. en natuurlijk mijn Mouna D. maken dat ik niet wil ontsnappen uit mijn eigen Escape Room. Ik weet waar wij de sleutel hebben liggen, daar hoef ik mijn hoofd niet over te breken. Hoop dat iedereen dat eens gaat beseffen. Manchester is niet de laatste halte van de IS-trein...neuh, ze denderen door als een TGV, helaas niet als de boemel naar Almelo. Maar toch geloof ik erin dat de wijsheid hier zich bevindt in het Oosten. Waarom, omdat Cas B., Mouna D. en Moos D. dat zeggen......Ga koffie drinken met mijn eigen dierbaren. Gisteravond ontsnapten wij uit de Escape Room en hadden een meer dan geweldige avond. Het is niet moeilijk als je maar met elkaar aan tafel komt, praat, lacht, huilt en met z'n allen de neus in dezelfde richting hebt staan. Kop d'r Veur!
Welkom Cas B., binnenkort maar een barbecue doen.....? Je vader draait het vlees, wij halen de biertjes zelf uit de koelkast. Komt allemaal goed, wij ontspringen de dans wel. Wat denk jij ervan....?
Joah,  mag wel zo.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten