zondag 16 april 2017

Passion!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Kan ik iets voor je doen? Misschien een lied een gedicht. Dat je wanhoop benoemt. En je last iets verlicht? Waar je droevig van wordt. Maar toch huilend om lacht. Dat je dagen verkort. Dat je nachten verzacht. Is er iets wat ik doen kan. Wat troost in je verdriet? Want straks moet je weer verder. Ook al wil je nog niet'
Uut 'Kan ik iets voor je doen' van De Dijk.

Pasen, het feest van de opstanding. Van het leven dat de dood overwint, van de bevrijding van de mens, van verzoening. Pasen schijnt het hart van het christelijke geloof te zijn. Dus dat moet kloppen. Het belangrijkste moment op de kalender van christenen. Het licht van een kaars is een belangrijk symbool, het vertelt dat het nooit zo donker kan worden of er zal licht zijn. Ede Staal snapte het dus. Dat het geweld van vandaag de dag nooit zo wreed kan of er zal vrede zijn. Pasen is dus een feest van hoop, misschien wel van uitgestelde hoop. Maar je moet ergens in geloven....Zeker in deze hardvochtige tijd. Hoor het hem nog zo zingen, vorige week in Hengelo.
Tja, ik weet het stichtelijke woorden deze mooie zondagmorgen, notabene eerste paasdag. Dus volgt er zeker nog eentje, wat ik je brom. Je broer is toch dominee? Kijk zulke teksten zet je wel aan het denken dat mensen denken omdat je broer hemelpiloot je zelf ook wat hebt te vertellen. Mensen snappen het niet, jouw oudste broer is predikant en je andere broers doen dingen in communicatie, de ander kokkerelt meesterlijk en jij verkoopt zaken in de relationele sfeer. Verkoop geen gebakken lucht maar doen mijn broers dat dan wel....neuh, ik denk het niet. Maar als je neef later toch je nicht blijkt te zijn wie heeft er dan gelijk? Zet je de wijzers van de klok dan anders. Begin je een uur eerder om een half uur later klaar te zijn.....?
Neuh, vele mensen hangen aan de lippen van mien grote breur. Nou ja, niet letterlijk dan....Een andere vorm van liposuctie maar dan compleet anders. Als zoveel mensen het geloven dan moet er toch wel iets van waar zijn. Als ruim drie miljoen Nederlanders 's avonds afstemmen op een doordeweekse witte donderdag naar de EO en The Passion van het begin tot het einde kijken zal ik het toch wel mis hebben..? Is de evolutietheorie van Darwin en al die andere mannen dan onzin....? De oerknal. Er was eens en bam daar liepen Eva en Adam nog met kleren aan in het paradijs. Las gisteren dat een slang van 2,5 meter zich bijna had gewurgd om een meisje van 9 jaar.....Zij overleefde het en de slang gleed rustig terug na 'another day at the office' het Australisch oerwoud in. Was het paradijs er niet geweest had de slang dan rustig teruggelopen de bush bush in op zijn nieuwe Adidasjes of Reeboks? Had hij dan zijn stiel als schoenenpoetser weer rustig opgepakt terwijl de duizendpoot werkloos toe zat te kijken......Ben ik te goedgelovig of een roepende in de woestijn en zie ik weer water branden? Terwijl ik naar een andere Passion zat te kijken, namelijk Ajax - Schalke, keek ik zo af en toe opzij. Natuurlijk in de eerste plaats omdat het mooiste van deze schepping al bijna vijf jaar in mijn hart en huis huist. Sanneke, in al haar pure schoonheid, ik heb zoveel respect voor haar gekregen. Ik had het al vijfhonderd mijl zo lang....maar zij maakte een echte lijdensweg mee de laatste 8/9 weken. En ik weet zeker als zij haar eigen kruis weer moest kiezen uit een berg vol met kruisen dat ze diezelfde kruis weer zou pakken. Met Mouna gaat het steeds beter, het meisje lacht soms haar tranen weg. 
De vele bezoekjes aan de chiropracter in Staphorst werpen langzaam haar vruchtjes af. We zijn er nog niet want ze kan soms nog urenlang huilen.....Maar de controle is er. De Passie die San had voor haar herstel is niet te geloven, zo liefdevol en met zoveel geduld. Het heeft er wel toe geleid dat San helaas eventjes een pas op de plek moet maken. Na zoveel passie te hebben gegeven....Nu Mouna aan de betere hand is moet San in de recovery, vooral even aan haarzelf denken en vooral nog niet aan Jobbing hoe graag zij dat ook zou willen. . Emotioneel en lichamelijk heeft de zorg voor Mouna haar tol ge-eist bij San. Daarom schoot ik zo vol bij het nummer van De Dijk dat ik even live meekreeg terwijl Ajax en Schalke 04 bijkwamen van een enerverende 1e helft met een bakkie thee. Ze zag mijn tranen niet, maar wat Huub zong dacht ik letterlijk in mijn hersenloze brein. Je wilt zoveel voor haar doen. Maar het is geen gebroken been, niet een gestoken teen of een griepje waar je even wat paracatemol tegenaan gooit, onder de wol kruipt en twee dagen later sta je weer op! Rol die steen weg, Fris en Fruitig en kun je weer de hele wereld aan. Tja, dat kon iemand....ooit. Althans als je mijn broer en zo moet geloven!
Ineens denkt iedereen dat alles weer koek en ei is met ons meisje. Maar we zijn op de goede weg....Ze doet het fantastisch maar soms winnen de tranen het nog van haar opgewektheid. Ik heb het zowel over Mouna als over San. Hoop dat die kloten instanties het ook willen (in)zien. Jemig, die hebben werkelijk geen passie voor hun werk. Denken dat iedereen de boel wil flessen. Geloven zeker ook niet het verhaal over het begin alleen maar over het einde. Hebben vast geen broers die piloten van de hemel zijn....The Passion, je denkt toch elke keer dat het verhaal een andere wending krijgt. Dat die Yuri van Gelder moet hangen in plaats van Jezus. Nooit geweten dat het Jezus van Bartheliem was in plaats van Nazareth. Wat kon ie goed Fries zingen, het kon dus Friezen of dooien. Volgend jaar the Passion in Limburg en muziek van Rowwen Hèze of misschien wel in Emmen en dat Daniël Lohues Jezus vertolkt....En die opgestapte commisaris van de Koning als Judas. Moi zegt tegen zijn volgelingen en Joah, het mag wel zo als hij aan het kruis bungelt. Je verwachtte eigenlijk een Fries Elfstedenkruisje maar het vroor niet. En die Judas dan, ik vertrouwde hem voor geen 1 meter en vijftien centimeter. The Passion was net een film, ik vond het boek eigenlijk beter....Hele discussies over Zwarte Piet maar een zwarte Jezus was geen onderwerp van discussie. Raar, ik had toch vrouwtje Simons bij Pauw verwacht om een nieuwe nationale discussie te ontmantelen. Of dat die Dwight aan het kruis zong, ik wou dat ik jou was.....Wat kreeg die Veldhuis of Kemper, ik kan ze niet uit elkaar halen veel kritiek op de sociale media. Ach ik genoot van mijn andere geloof, wat een passie had het Ajax van Bosz. Eindelijk predikten ze het Nederlandse voetbal in al haar glorie.....Ik geloofde weer in mijn Ajax.....Voetbal.
Maar het meest genoot ik weer van mijn eigen gezin. Van Moos, van Mouna maar vooral van mijn Sanneke. Ik geloof heilig en onvoorwaardelijk in mijn mooie vriendin.....Haar Passion is werkelijk niet te geloven, ik weet niet of ik al die weken het zo had kunnen doen.....! Shoes of Lightning....De accu van San was bijna ten einde raad, het waakvlammetje brandde nog.....Maar zij is zo sterk....Wat een geweldige vrouw heb ik toch. Wat geloof ik in haar en wat blijft ze mooi. Duzz, ja....mien breur is dominee maar ik preek het liefst voor mijn eigen parochie....Voor het zingen de kerk uit, al twee keer gebeurd en kijk eens wat het opleverde. De hemel op aarde, mijn eigen paradijs. How I wish for the flame that never dies. Like a candle and its flame bring back the light. Put on your shoes of lightning. Put them on !!! Let them run !!!
Joah, mag wel zo....Fijne paasdagen, mijn paasontbijt wacht. Ik kan er niets aan doen.....

3 opmerkingen:

  1. Prachtig!
    Niet de voetbal maaar jij hebt gewonnen. Geniet van allen die je lief zijn want ja het is Pasen...de Heer is waarlijk opgestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alfred, prachtig. Jouw broer is dominee, maar jij preekt ook goed. Wat een liefde voor je gezin. Die liefde is de boodschap van Pasen. Deur gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Idd Alfred. Je bent ook een goed predikant. Van het leven, de werkelijkheid. Goed man! Fijne Pasen nog.

    BeantwoordenVerwijderen