zondag 6 november 2016

Supporter!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Wat een weer hè? Ben ik even blij, dat ik een badmuts op heeft. Wat een partij hè, goeienmiddag... 't Is al begonnen hoor. Lekkere vlag heb jij bij je zeg. Staat je club erg laag? Wat een elftal, hè. Je schaamt je toch kapot, er loopt een kapitaal op die akker hoor. Het gras groeit harder, dan die gasten lopen. Ze zijn zeker bang, dat het krijt gaat stuiven.Zo, ze zijn over de middellijn. 'Van harte gefeliciteerd. Val niet over de penaltystip. Hij is vandaag nogal wat aan de hoge kant. Een fatsoenlijke één-twee zit er toch niet meer in. Heb jij een fatsoenlijke één-twee gezien? Ja, met de cornervlag bedoel je. Dacht zeker dat het een buitenspeler was met bronchitus.Zo, hij geef hem af. Hij scoort! Hij heb gescoord. We hebben een goaliejo... We hebben een goaliejo... Buitenspel. Buitenspel zegt die klerenlijer. Keurt ie af, die dweil hé, die goal. Wat een vieze lul, wat een kloothommel zeg buitenspeler... Heb hij gevlag ? Nee, hij knipperde met zijn wimpers, lul....'
Kleine stukkies uit de 'Voetbalsupporter' van Herman van Veen....

Ik blijf het één van de moeilijkste beroepen ter wereld vinden. Voetbalsupporter. We hebben er allemaal voor doorgeleerd. We weten allemaal hoe het niet moet. Het staat goed op je CV, op een dag besef je dat je het bent en kom je niet meer van dat stempel af. De trainer snapt er al helemaal niks van, hij schijnt er, zeggen ze, nog een opleiding er voor te hebben genoten. Je gelooft het niet, toch is het waar....Schriftelijke cursus zeker. Want genieten doen wij zeker niet aan de lijn. Als voetballer heb je het maar makkelijk. Beetje twee keer drie kwartier wat lopen met zo'n bal binnen keurige gekaderde witte lijntjes die er voor het gemak reeds neergekalkt zijn. Je hoeft alleen maar te denken in hokjes en eenvoudig de opdracht uit te voeren die je in de week daarvoor tot in de treure kunt oefenen. Breng de bal zo snel mogelijk naar de andere kant van het veld. Het is zo simpel. 11 tegen 11, er kan niemand vrij staan. Als je een helikopterview hebt vul je de poppetjes zo in. Voetballers en supporters, het blijft een verrekte moeilijke combinatie. We snappen elkaar niet of we willen elkaar niet snappen. Eens worden wij het nooit. Wij zijn te kritisch en jullie kunnen er geen pepernoot van. Hoe moeilijk kan het zijn om een bal over vier meter gewoon normaal in te spelen. Ooit hoorde ik tot het andere kamp, was ik onderdeel van....Was er toen wel meer respect voor de supporter, werden wij toen wel beter gepruimd? Tuurlijk zaten er destijds ook van die rotte appels tussen. Nou ja, ze sterven vanzelf uit. Niemand blijft eeuwig voetbalsupporter, er is een tijd van komen en gelukkig ook een tijd van gaan. Ik heb soms wel eens supporters een enkeltje ergens naar toe gewenst. Ben ik gewoon eerlijk in. Verdenk er sommige spelers van nu ook wel van dat ze mij liever zien gaan dan komen.....hahaha De geschiedenis herhaalt zich. Eerder dacht ik : Jemig, wat een zwartkiekert. Zag je nou echt niet dat ik wel probeerde om die bal te vangen.....? maar de week erop stond hij er weer.....en ging ik weer in de fout. Ik dacht dan: heb jij nu echt niks beters te doen, een heks van een vrouw op de bank zitten en dan kom je hier zaterdags langs de lijn de boel ook nog een verstieren. Snapte sommige supporters niet. Als je het niet bevalt, dan kom je toch niet. Ga lekker schaken of haak ergens anders aan of af, dat kan natuurlijk ook. Ach, vroeger, eerder dacht je van alles al iets te weten. Als ik toen wist wat ik nu allemaal weet was ik er niet eens aan begonnen. Maar ja, ik ben ook zo'n supporter geworden. Ik roep ook van alles aan de zijlijn. Soms uit emotie, soms omdat ik gewoon niet beter weet. Hey scheids, weer die nummer 4 hè. Let toch eens op. Wil je straks geen gehaktbal na afloop in de bestuurskamer? Ik sta meestal bij hetzelfde groepje supporters. Gelijkgestemden maar toch ook weer anders. Soms is het een beetje familie al lijken we qua uiterlijk helemaal niet op elkaar. Of zaten er groeihormonen in mijn Brinta...? Rare vogels zijn we allemaal. Wij praten veel over voetbal, over wat we zien maar ook veel over wat we niet zien. Voetbalsupporters denken best wel veel na over het leven, over het leven na de voetbal....Gaan wij voor een biertje of nemen wij toch een Spaatje. Van die vragen....? Je hebt er zo tegen kwart over vier best moeilijk mee...We zijn best wel filosofisch aangelegd, hebben overal een mening over. Als het voetbal weer eens niet om aan te zien is, lossen wij de problemen van Sinterklaas en andere kopstukken zo tussen twee aanvallen moeiteloos op. Als onze spits weer eens vergeet te scoren weten wij al wat de uitslag wordt in Amerika....Als onze keepert die bal nu wel pakt hebben wij het gat in de ozonlaag tevens verklaard. De Mark Rutte's en Obama's van deze wereld moeten eens twee keer drie kwartier bij ons komen staan. Je hoort dan nog eens wat, je krijgt goede adviezen en tussen de bedrijven door laten wij tevens horen amusante komieken te zijn. Net zoals gisteren, hoe slechter het voetbal tussen de lijnen hoe beter de conversaties buiten de lijnen. Soms hoop je gewoon dat ze er niks van bakken, dat onze hardwerkende jongens die wij eigenlijk allemaal het beste gunnen opzichtig ruzie krijgen met het leder. Want hoe slechter het voetbal hoe beter de gesprekken.....Wat ik jullie brom! Al het leed wordt schoorvoetend staand op het groene gras flink verzacht. Er wordt veel te makkelijk gedacht over het vak van voetbalsupporter. Wij hebben geen last van tunnelvisie of hebben oogkleppen op. Neuh, ze denken allemaal veel te makkelijk over ons als supporters. Dat biertje in de derde helft hebben wij echt wel verdiend. Dat besef is er helaas niet altijd. Wij werken ons op zaterdag drie slagen in de rondte, echt waar......Naast dat wij voetbal kijken en dat op een waardige wijze analyseren zijn wij met nog zoveel andere dingen bezig.....
Ik hoop echt dat dit besef eens bij jullie allemaal doordringt, natuurlijk scheidt het kaf zich altijd van het koren maar wie het wil horen......Voetbalsupporter zijn is misschien nog wel moeilijker dan een voetballer willen wezen.....
Nou ja, daar dacht ik gisteren dus een beetje aan. Kan ook vorige week zijn geweest hoor.....
Fijne zondag. Joah, mag wel zo.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten