zondag 27 november 2016

Stem!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

"The sky is clearing and the night has gone out.The sun, he come, the world is all full of light. Rejoice, rejoice, we have no choice but to carry on. The fortunes of fables are able to sing the song. Now witness the quickness with which we get along. To sing the blues you've got to live the tunes and carry on. Carry on, love is coming, love is coming to us all."
Uut 'Carry On' Van Crosby, Stills, Nash & Young.

Stemmen. Ik hoor de laatste tijd teveel stemmen. Stemmen die niet altijd wat toevoegen aan mijn palet van tegenwoordigheid. Wist trouwens niet eens dat Stem tevens een plaats in de Amerikaanse North Caroline is wat bestuurlijk valt onder Granville County. Zou zo'n town haar stem begin November hebben laten gelden?  Bracht een Stemmer zijn Stem uit op het Stembureau van Stem? Heet een inwoner van Stem wel eens een Stemmer of blijf je daar ook gewoon een Mariënberger als je reeds jarenlang in downtown Hardenberg huist? En ben je dan een Stemse (?) als je, zoals Moos het zegt, een fluf hebt in plaats van een piemel....Voegden bijna driehonderd Stemmers uit het dorpje Stem wat toe aan de stemming of maakte de uitslag geen kiesmannetje extra? Of wordt er nu daar ook al een hertelling ge-eist door het verliezende kamp.
Teveel stemmen. Het gaat soms nergens over. Stemmen, als ze gaan schreeuwen wil ik ze soms niet horen. Stemmen, als ze gaan fluisteren kan ik ze bijna niet verstaan. Stemmen, ze zijn er in alle soorten en maten. Soms wil je dat iemand zijn stem niet meer laat horen, soms heb je een schip goud er voor over als je nog éénmaal iemands stem kon horen. Al was het maar voor één minuutje. Dat hij je nog eens vaderlijk toesprak. Hey jongen, lang niet gesproken. Dat hij even naast jou op een zaterdagavond bij jou op de bank kwam zitten. Biertje...? Blijf nou maar ff zitten, ik heb jou iets te vertellen. Ik weet niet wat het was gisteravond. Zo zittend in ons huis. Moos en San lagen al op één oor, zij hebben stemmen by the way die ik graag hoor. Die mijn leven kleuren...was van plan Studio Sport ff te kijken maar belandde in Untold Stories van de Top2000. Don Leo Blokhuis nam me mee....en zo kwam ik te spreken met Crosby, Stills, Nash & Young. Nu, nu ik de veertig ruim ben gepasseerd hoor ik regelmatig de stemmen van dit kwartet, vaak waren ze met zijn drieën en zo af en toe deden ze het met zijn tweeën en als ze zat van elkaar stemmen waren deden ze het gewoon in hun eentje....Dat kan! Maar ik stem nu af op de verkeerde invalshoek, blijf bij je verhaal Dorgelo. Kreeg een Déjà Vu terwijl David Crosby met zijn grijze snor praatte over een tijd waarin ik nog geen stem had. Waar ik rondwandelde in de buik van Mama, mooi wandje Martha! Het is mijn geloof en u was er niet bij, de basis van elk ander geloof. Maar ik zag ze zitten. De mensen die ik liefhad en nog steeds heb maar helaas hun stem niet meer kunnen laten horen terwijl ze soms dagelijks in mijn hoofd zitten. Zag ze daar zitten in het huis wat werd bezongen door CSNY. Mijn vader voorop, hij vertelde weer eens honderduit. Heel soms zet ik een DVD'tje op en hoor en zie mijn vader weer eens live. Zie ik zijn mimiek, zijn houding, zijn grote zonnebril en zie ik dingen die ik toen niet zag en nu zo graag zou willen zien.....Maar vaak heb ik de beelden niet eens nodig. Als hij praat, als hij zijn stem laat horen, draaien mijn herinneringen op volle toeren. Ben ik de regisseur van mijn eigen film en blijft niets onbesproken. Ik zocht naar de juiste woorden maar hij filterde ze als vanouds voor mij. Waar ik zocht had hij ze al gevonden. Ik keek naar buiten want Zwarte Piet en Sinterklaas moesten nog een schoentje hier thuis vullen, het zou jammer zijn als ik ze zou missen. Maar miste gisteravond ff wat anders. Miste hem onder de hemelse muziek van CSNY, vanmorgen probeerde ik deze Déjà Vu weer voor mijn geest te halen maar het lukte niet. en Néé, gisteren was ik niet beneveld door enige vorm van Herfst, Winter- of Stormbock. Ik zag ook een spring in 't veld lopen en hoorde de stem van Paul Simon. Deze stem was nog volop in ontwikkeling maar haar diamanten schitteren nu ergens anders.....Sommige stemmen heb je genoeg gehoord, zoals een meisje welk gezichtje ooit leuke plaatjes aankondigde maar die ik nu maar een zeurpiet blijf vinden. Denk toch eens na lieve mevrouw, waarom ben je zo'n boze dame geworden. Is dit wat je graag wilde....? Sinterklaas is vooral iets onschuldig, vooral iets voor kinderen, nou ja het is alleen iets voor kinderen. Maar nu komt die beste man helemaal uit Spanje en staan wij hier aan de kade te demonstreren...worden honderden mensen opgepakt door collega's van mijn buren. Neuh, daar zit je als goedheiligman niet dagen voor op de boot. Zo wordt je een vluchteling maar hoef je geen politiek Asiel in een verdeeld en verscheurd land. Voor jou kan het niet snel genoeg 5 december zijn....Lekker terug naar je eigen land. Maar ik wilde dus gisteravond dat sommige stemmen nog waren te horen.....zitten ze allemaal boven in huize Dorgelo....De mensen die ik mis...Komt daar soms iemand ff een deuntje zingen. Zal Pa daar soms ook een nummertje opzetten van Pink Floyd, Wish You Were Here.....? Maar ja, nu logenstraf ik toch jouw woorden. Wij kunnen haar hier nog niet missen. Gaan Hemeljaren niet sneller als Aarde-jaren.....Of heb ik nu te lang boven de rubberen korrels van een kunstgrasveld gehangen.....Of ga ik nu van slecht horen naar wazig zien....? Maar ik duik weer in alle hoeken en gaten van mijn eigen gecreeërd spanningsveld. Ik hoorde teveel stemmen. Als je soms zwijgt en in een hoekje gaat zitten wordt dat gezien door ervaringsdeskundigen als sociaal emotioneel niet helemaal helder.....Maar misschien wil iemand die bekende raakvlakken met mij heeft zich soms aan iets onttrekken en dan denk ik misschien niet als quasi opvoeder....Laat 'm ff. Als hij niet wil spelen met de grote meute maar zich even terugtrekt in zijn eigen wereld....denk ik, is dat een gebrek of een gave....? Las ergens dat Sociaal emotionele ontwikkeling ook wel Sociaal Emotioneel Leren (SEL) wordt genoemd. Als je het nu eens omdraait staat er LES en is hij daar nu niet mee bezig.... ? Elke dag een beetje meer.... Leren wij allemaal niet LESSEN van andere mensen. Van gebeurtenissen, van dingen en zo maar vooral van mensen die meer weten dan je zelf op dat moment weet......Ik lees het dan in een rapport maar wil de juffrouw er geen kus met een griffel voor geven. Volgens mij staat zij voor de klas om LES te geven. Het is aan de toehoorder de LES om het op te pikken. En een ieder doet dat in zijn eigen tempo. Dat is misschien wat gisteravond the King op de bank naast mij wilde zeggen of waren dat mijn eigen gedachten. Hoor soms teveel stemmen....nu helemaal, nu ik ook nog moet gaan stemmen...Neuh, niet in maart volgend jaar. Mijn stem gaat daarin helaas verloren. Ze vegen elkaar maar de pan uit, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Wij zijn net die zestien miljoen bondscoaches, iedereen weet het toch beter. Ik geef mijzelf de vrijheid om niet te kiezen, mijn stem laat ik niet horen. Soms wil je geen keuzes maken hoe moeilijk het ook is, soms is zwijgen beter dan spreken.....maar voor eeuwig zwijgen is nou ook weer niet de bedoeling. Daarom laten wij in ons hart die roos alsmaar groter groeien, snijden de scherpe kantjes er wel van af....maar slijpen elk jaar de diamanten dat ze daarboven blinken als nooit tevoren. We stappen na de stemming allemaal in de bus van die Chauffeur die nooit de weg kwijt raakte.....Dit jaar ga ik nog wel stemmen. Die stem van mij willen ze graag horen bij mijn favoriete radiostation. Dat wordt nog een hele kluif. Dan zwijg ik niet.....maar nu laat ik ff CSNY weer spreken, stemmen die altijd mogen. Stemmen die ik wel graag hoor naast die van mijn dierbaren....
Joah, mag wel zo......

1 opmerking: