zondag 4 september 2016

NaaktSlak!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Iederene hef zien reden, iederene hef geliek. En a'j meent da'j 't denkt te weten, bu'j nog stommer als da'j liekt. En 't krupt mie in de butten. En 't rosst mien deur 't bloed. En ie meent da'j 't denkt te weten zonder da'j de liefde vuult. Niks geen benul van tied, ... goa dan niet. Ik zit hier mooi te kiek'n en ik zie wel hoe as 't geed.'
Uut 'Iederene hef zien reden' van Bökkers
Everybody got their reason. Everybody got their way. We're just catching and releasing. What builds up throughout the day. It gets into your body. And it flows right through your blood. We can tell each other secrets. And remember how to love
Uut Catch & Release van Matt Simons

Dacht bij het neerkalken van bovenstaande.....Euh, aangezien misschien de tekst voor sommigen onder jullie niet helemaal helder is, geef er meteen maar ff de engelse vertaling bij. Dat leest net wat makkelijker. Als ze gaan zingen ben je namelijk helemaal de weg kwiet. Wat ik jullie brom!
Kreeg laatst namelijk te horen op een winderig strand ergens aan de boulevard van Scheveningen dat ik soms wat onbegrijpelijk Nederlands spreek en dat af en toe ook bezig in deze blog. Niet alle woorden van mij zijn altijd even goed te volgen, daarom als extra service meteen maar de Engelse vertaling. Waarvan akte. Dan blijft het universeel. Dan kan Bertus het in Sydney ook volgen als hij daar zijn volgende afspraak bij de kapper heeft. Engels is toch een wereldtaal al blijf ik erbij dat ik met mien Oosterse accent ook altied een verrekt eind kom. Misschien niet Downunder maar daar was ik trouwens ook niet naar toe aan het navigeren....Je hebt zo je voorkeuren.
Neuh, tikte vanmorgen Spotify aan zoals bijna elke zondagmorgen. Na de plas en een poging om wat anders uit mijn lichaam te lozen waste ik netjes mijn handjes voordat ik uit bed was gestapt. Kus voor San op haar mooie mondje. Wat is ze toch mooi, godallemachtig wat prachtig. Ze draagt ons wonder, haar buikje wordt langzamerhand een buik en mijn en Moos zijn handen passen er perfect op. Het is soms een strijd hoor, wie eerst het buikje mag aanraken. Moos wint vaak op punten.....Kindje schopt al een beetje, wat zal het worden....Een broertje voor Moos of toch een zusje...
Maar goed, Spotify tikte ik dus aan....De top2000 staat er al weken op in de shuffle-modus. Hey, bekend nummer...maar ik kende 'm reeds in een andere versie. Kende blijkbaar dus het origineel niet. Potverdikkemei. Vroeger moest ik ondermeer de eerste elftalspelers vaak uitleggen, toen ik nog op het bankje en zo zat, dat bijvoorbeeld Whiskey in the Jar niet origineel van Metallica was....en dat die pufferd van een Daddy het nummer had gepikt van the Police, zeg maar van Sting en zijn kornuiten....En schudde ik vaak met mijn hoofd over zoveel muzikaal onbenul. Had het ook vaak aan de toog van mijn stamkroeggie als iemand weer los ging op een nieuwerwets nummer terwijl deze reeds antiek bleek te zijn. Kom op mannen, een beetje muziekgeschiedenis mag je wel hebben. Kwam er dan vaak af als Opa of ouwe Loel als ik weer iets uit de mottenballen probeerde te halen.....en met veel bier aan het oreren sloeg, gek genoeg hield Binnenmars zijn klandizie wel gewoon aan. Ik maakte mijzelf wijs dat ik toch nog iets te vertellen had. Het relaas van een man die alleen zichzelf als spiegel had. Maar goed. Het nummer was van Matt Simons, een Amerikaanse zanger uit de Verenigde Staten waar Donald Trump nu een goede poging doet om alles finaal te ontbinden. De VS is blijkbaar geen vereniging anders ging het wel om de mensen in plaats van de structuur. Trump is by the way nog niet in Australië. Blijkbaar vindt hij zelf dat zijn haar nog wel zit....Maar ja, Donald vindt wel meer behalve de waarheid. Ik dwaal af, sorry...ik weet het. Matt Simons duzz. Werd hier bekend vanwege het feit dat er een nummer van hem speelde in Goede Tijden, Slechte tijden....Nou ja, dat heb ik dus ook nog nooit gezien misschien daarom dat ik het nummer wel kende maar niet dat het afkomstig was van Simons, Matt Simons. Ik kende het namelijk van Bökkers....die heb ik al een paar keer gesproken maar nog nooit gehoord totdat ik einde van deze zomer een paar keer het nummer Iederene hef zien Reden heurde bij Rob Stenders in de Platenbonanza....Prachtig programma waar luisteraars hun favorietje plaatjes kunnen aanvragen. Gewoon van 2 tot 4. Aanradertje....Geef toe, ben gevoelig voor teksten in het dialect. Mag graag Lohues heuren zingen en eerder Normaal. Dat vond ik vrij gewoon, dat deed je gewoon. Ok, over de tekst kun je twisten....Giet over bier en een beul wiet, daar wordt je stenerig van en meer van die dingen. Maar het deuntje en melodietje lag lekker in het gehoor. Dacht,  mut toch eens meer van Bökkers gaan horen. Want op ieder dorpsfeest staan ze tegenwoordig. Elk tentfeest hef ze inpandig. Joah, mag wel zo....Maar goed, de meester werd hier dus een lesje geleerd. Dacht dat het origineel van Bökkers was maar ik kreeg een koekje van eigen gerezen deeg. Nooit gehoord van Matt Simons, het deuntje was bekend. Sorry Matt. Tja, onze huisvriend Jack de Naaktslak. Die is ook sinds de zomer bij ons komen aanwaaien. Ik denk dat het een naaktslak is want hij hef niks om het lijf. Geen boxershort of een huisje op zijn rugje. Die hebben ze er afgegooid vertelt Wiki mij. Eigenlijk is onze Jack de Naaktslak een dakloze naaktslak. Deed vanmorgen er wat studie na. Het schijnt dat Jack een grote Wegslak is....Nou, niet duzz. Elke avond/nacht kruipt hij weer over onze stoeptegels. 
Hij viel mij op voor de eerste keer na de verjaardag van San. Liep er zo'n langzaam kruipend oranje diertje bijna over mijn voeten...Jakkes, wat was dat toch...? Slijmerig substantie langs de hiel van mijn linkervoet. Wilde platvoets reageren maar Jack keek mij aan met zijn grote ogen en ik haalde mijn hak boven zijn hoofdje vandaag. Neuh, iederene hef zien reden, dacht ik toen nog! 
Want Jack is een beetje onze huisvriend geworden. Moos heeft er hele gesprekken mee....Vraagt waar zijn huisje is....Heel vertederend. Elke keer als ik een leeg flesje bier naar de schuur brengt ligt Jack daar....Elke keer als ik 's avonds de plastic wegbreng zit Jack te schuiven op het rimte van zijn eigen tempo. Elke keer als ik de fiets wegzet wacht Jack mij op. Hoi, moi....Ben je er weer....Iederene hef blijkbaar zien reden en Jack ook zo....Hij heeft voor onze achtertuin gekozen om daar als de zon zakt en de maan aangiet om bij ons rond te kuieren....Ik doe zelfs blote voeten an om hem niet te vertrappen als hij toevallig niet op de tegels ligt te kruipen....als hij zich heeft verstopt achter een bloempot om wat voedsel tot zich te nemen. Dakloze Jack als hij maar niet kranten of zo giet verkopen, oud papier hebben wij genoeg en gelukkig hebben de 31'ers het gisteren weer bij ons opgehaald. Ik hoop wel dat ze Jack de Naaktslak hebben laten liggen want Jack is eigenlijk een beetje mien moat geworden als ik 's avonds de schuttingdeur op slot doe...Dan weet Jack ook, het is goed zo....Legde laatst een klein schaaltje met wat 43 voor hem neer, Jack mag ook wel eens door zijn lintje gaan....toch? De volgende dag was Jack er niet, maar was het likeurtje verdwenen. Vast opgeslurpt door Jack de naaktslak annex onze kleine grote huisvriend. En ik dacht wat kun je 's morgens toch dom lullen over muziek en naaktslakken....Maar ja, ik wilde niet over andere dingen gaan zeuren. Want Iederene hef zien reden en als je het denkt te weten nou ja, dan ben ie nog stummer dan ik al dacht. Joah, mag wel zo....Fijne zondag allemoal. Ik zit hier mooi te kieken.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten