zondag 24 juli 2016

RietKraag!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Morning has broken, like the first morning. Blackbird has spoken, like the first bird. Praise for the singing, praise for the morning. Praise for them springing fresh from the world. Sweet the rain's new fall, sunlit from heaven. Like the first dewfall, on the first grass. Praise for the sweetness of the wet garden. Sprung in completeness where his feet pass. Mine is the sunlight, mine is the morning. Born of the one light, eden saw play. Praise with elation, praise every morning. God's recreation of the new day'
Uut 'Morning has Broken' van Cat Stevens

Dit nummertje van Cat Stevens, tegenwoordig luisterend naar de naam Yusuf Islam (je zou zeggen, wat was er mis met Stevens?) kwam mijn duffe koppie binnen. Liep op mijn slippers door het gras waar de dauw nog niet was vertrokken. De haan kwam verschrikt uit zijn hok...Je zag 'm kijken heb ik de wekker niet gehoord?? Hij kraaide nog net niet, niet eens 3 keer. Hier sliepen geen mensen die Petrus als vriend op Facebook hebben. Niet levensmoe zijn. Als iemand zichzelf van het leven wil beroven en Petrus als Faceboookvriend heeft, waar oe..zou ik dan zeggen. Tja, ik was ook behoorlijk vroeg uit de veren. Ik zag mijn smartphone oplichten. 05.28 uur. Geen tijdstip om over een camping te struinen. Ik waggelde een keertje niet door ons huis, op de tast zoekend naar onze badkamer. Neuh, dit weekend staan wij vrolijk en goedgemutst op een wel een hele mooie camping. De Rietkraag in Lemelerveld. Een absolute aanrader. Klein van formaat maar zo heerlijk rustgevend. Geen gelal uit de tent naast jou, geen dronkenmansliederen om half vier 's nachts. Geen foute muziek uit knallende boxen, geen metershoge bierkratten die dreigen om te vallen van hersenloos gespinsel. Neuh....Niets van dat. Ik luisterde naar Cat Stevens en wist dat hij ook ooit in zijn gedachten hier in dit Lemelerfield moet hebben gelopen. Vond de WC makkelijk, want het was al licht. Deed een plas en wist dat ik Better Be Home Soon was. De hele Spotify lijst van Easy Listening camping muziek deed mij oren plezieren van genot. Maar het stille van deze camping maakte mij ook een beetje bang. Ik liep langs de tentjes en caravans waar de gordijntjes en ritssluitingen van dicht waren. Op ons veldje wist ik wie achter die deurtjes en tentzeiltjes huisde. Had ze gisteren nog gegroet, met die mensen uit Friesland nog een praatje gemaakt. Het stel naast ons zijn opa en oma en hebben vier kleinkinderen, allemaal jochies dus ze moesten glimlachen om Moos. Zagen veel van hem terug in hun kleinkinderen. Je maakt snel contact. Maar wat ik al verhaalde, zo lopend bij het krieken van de dag. De haan bij de neus te hebben genomen....Je moet er niet aan denken dat zo'n halve gare ook hier dood en verderf gaat zaaien. Vorige week had ik er al over, maar het lijkt wel met de week gekker te worden. Nu in München....Waar zijn we in godsnaam mee bezig. Zo'n depressieve man kan hier ook stoppen aan de Rietkraag en vanaf het water de camping bestormen met zijn onnozele ideeën en zijn moordwapen. Ben niet somber gestemd, ben bijzonder vrolijk maar als ik zo lezend op mijn smartphone het wereldnieuws tot mij neem wordt ik niet vrolijk. Wil ik terug naar 1997 of naar andere tijden. Want wat kun je toch genieten van je lieve gezinnetje. Lieve San die geniet in al haar poriën van de rust en van haar twee mannen. Rietkraag is net Erica....Dezelfde rust vind ik hier. Hier op de Rietkraag ben je even weg uit je eigen wereld. Bestel je eten bij Zwakenberg en doe je je boodschappen bij de Coop in plaats van bij de Appie H. Of Lid L. Zo dicht bij huis maar toch ook weer zo ver weg. Hier op de Rietkraag is het allemaal niet zo moeilijk. Ben toe aan vakantie. Ik merk het, merk het in mijn hoofd. Merk het aan alles. Ben ff klaar met de dagelijkse sleur. Nog 16 boterhammen zou één van mien beste moaten het zeggen. Nog 4 dagen werken voordat ik mijn computer op het werk sluit. Drie weken ff geen klanten aan mijn hoofd via de telefoon of via geschreven mailtjes. De Rietkraag wordt dan Duitsland en Oostenrijk. Nog verder weg maar tevens zo dichtbij. Want zeg nou zelf, wat is afstand eigenlijk. Morning has broken.....Maar hier op de Rietkraag geldt het eigenlijk ook: Joah, het mag wel zo. Weer een pareltje gevonden om met onze gepimpte sleurhut even de sleur van alle dag te breken. Morning has broken. De plas is inmiddels gedaan. Lig om 05.32 uur weer naast de liefde van mijn leven. Hoor ons mannetje snurken....Kruip wat dichter naast San. De stilte op een nog  niet wakkere camping. Hoor de haan aanstalten maken en toch ook weer niet. Hij had de wekker wel goed gezet. Maar buiten zo'n wakkere vogel uut Hardenberg en eerder Mariënberg gerekend. Wakker worden! Neuh, wij slapen nog maar ff door....Als je slaapt dagdroom je niet en als je slaapt is de grote boze wereld buiten. Het hangbuikzwijntje hoor ik wel een scheetje laten. Dat doen ze hier op de Rietkraag. Tref in bed weer diezelfde mug. Zal wel een duitse mug zijn. Zijn gewend om lang op dezelfde plek te blijven...of zoiets. Morning has Broken.....Joah, mag wel zo....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten