zondag 22 november 2015

De Kwis In Hardenberg

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Ze zeggen vaak 't leben is veul beter in de spotlight van 't sterrendom. Mar hier op 't dorp stao'j ok zo wel in de aandacht. Daor huu'j niet veur op de tv te kommen. Gien dorpsgenoot huuft close up in de Story. Je kriegen hier belangstelling genog. Iederiene wet alles van 'n ander. En zo niet dan wordt dat gauw eben onderzocht. Elke starveling hier, iederien hef z'n eigen verhaal. Elke tante, buurvrouw of winkelier wet waor iederien de mosterd haalt. Wa'j weer laat in huus, of te vrog met alles. Hoe de wind ok weijt. Op 'n dorp is iederiene 'n beroemdheid. Je kunnen der boeken over schrieben. Verhaaln, zo mooi verzin ie ze ja nooit. Mar zo weten wij ok allemaol hiel goed hier. Beroemd weden is soms helemaol niet mooi.'
Uut 'Op Een Dorp is Iederiene 'n beroemdhei' van Daniël Lohues

Las ergens dat Hardenberg in 1362 stadsrechten kreeg. Maar wie was vandaag de dag daar nou nog bij? Ja, het schijnt dat ene Jan van Arkel daar een grote bijdrage aan heeft geleverd. U was er niet bij en ik zeker niet, de basis van elk geloof.... En ik geloof het ook niet zo dat Hardenberg een stad is. Ik vind het meer een dorp, een rustig dorpje wat elke dag de slaap uut zijn ogen wrijft en opstiet langs de uiterwaarden van de Vecht. De heerlijke geuren van bakker Olsman komt oe tegemoet als je op Fietse het centrum instuurt. Hier steekt bijna iedereen nog vrolijk noar elkaar de hand op. Moi, Hoi....Hoe is het dan? Mut HHC vanmiddag nog voetballen, weet nie...Mainbarg in ieder geval wel. Op de Markt zetten ze nog met liefde een mooi getapt biertje voor je neer en krieg ie gratis er en knipoog bij, ie voelt oe welkom bij deze gastvrije kerel. Deze kerl lup geen stage bij zijn eigen bedrijf maar mag gewoon weh zoals hij graag wil weh...Hier steekt een bedrijf als A. Th. De Boer geen christelijke stokje veur...Terug noar de middeleeuwen, angst regeert blijkbaar in Drachten, een stad wat nooit geen dorp zal worden want hier hef elke starveling nog zijn eigen verhaal. Hier in Anbarg en eerder in Mainbarg ben je gewoon wie je bent met al oen eigenaardigheden. Het maakt mij geen flikker uut wat ie doet in oen vrije tied. Het giet mij altijd um wie je bent en wat je met oen leven doet. En hier over de Vechte bint ze daar goed mee bezig. Ik woon hier nou bijna twee joar maar schud af en toe al de hand met onze Burgemeester. Ook zo'n mooie Vechtdal-ambassadeur. Dut gewoon normaal, hij is Bennie maar dan weer anders. Peter, van achteren Snijders, dut geen duit in zijn eigen zakje. In Hardenberg wisselt ze Burgervaders niet zo snel in als stroomopwaarts iets verder....Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. De kracht van gewoon doen zou je bijna zeggen... Neuh, Hardenberg is geen stad als Parijs of Brussel. Hardenberg is nog veilig, hier is terreurdreiging nul komma nul...Hier hoeft geen dorpsgenoot, behalve een paar van die snobbige bralapen maar die heb je altijd overal in het wild, in de spotlights. Zelfs Edwin Evers parkeert zijn Q8 wel eens bij ons op de stoep. Hij steekt gewoon zijn hand op, kunnen sommige voormalige normale mensen nog eens een voorbeeld aannemen....Wij bint ook gewoon mensen die 's morgens op de pot zit en elke maand netjes onze hypotheek betaalt. Neuh, laatst lopend langs de Vechte en deur het centrum en zittend bij een andere uitspanning nam ik een bockbiertje en wist ik het zeker. Hardenberg hef misschien in 1362 rechten gekregen om zich een stad te noemen maar ik vind het net een dorp. Ik weet woar de buurman de mosterd haalt, gewoon bij de Jumbo en ik weet woar mien buurvrouw wel eens lekker eet, gewoon bij Jaap in de Bokkepruik. Sommige mensen komt gewoon van 't platteland maar denkt dat ze in de grote stand ineens op stand mut wonen en het gepeupel links kunt loaten liggen....Ik mut dan lachen, beeld oe nou niet zoveel in. Ie bint naakt geboren en ie gaat ook een keer weer de grond in. Het giet erom wat je in de tussentied doet. Wij doen het hier in Anbarg, maar ik voel me hier wel thuus. Net zo'n dorp als Mainbarg alleen staat er hier wat meer Telmannen en Binnenmarsen, de karken kun je hier ook niet op 1 hand tellen....Maar hier kun je vrij rondlopen, hier niet op elke hoek zo'n man met een geweer die oe nors ankek....Gelukkig niet. Ik hoef voorlopig geen stadsrechten, laat zoveel mogelijk steden maar dorpen weh. Komt die gekke jungs met die rare ideeën ook niet langs....Ze geleuft ergens in maar volgens mij snapt ze er geen kloten van. Denk ie nou echt dat boven 72 maagden op oe wacht....Dacht het nie, Herman Brood is er al een poar joar...Nou, neem maar van mij an die leeft echt niet elke dag op brood en water maar plant zijn eigen zaadjes wel in de vruchtbare aarde. En dan komt Armand er ook nog eens an....Nou, dan ben ik niet te min meer heur. Het blef nou altijd en eeuwig mistig doarboven. Ik geniet van Hardenberg, ik hoef niet naar Parijs of Brussel, tis mij eerst te ver rijden en bovendien kan ik hier gewoon plat proaten en mooi dom ouwehoeren met 39 en bijvoorbeeld 41 over wat zij allemoal doar onze eigen ramen kunt zien als KPN een storing hef. Gelukkig hebben wij Ziggo, is ook van alles met mis heur maar gisteren konden wij wel Ik Vertrek en bijvoorbeeld de Kwis zien....Ik heb gelachen op mien eerste vrije zaterdagavond in weken. Lekker met zijn beiden op de bank, wetend dat dat kleine mannetje boven zijn eigen droomwereld aan de binnenkant van zijn ogen beleefde. Hij droomde vast over Sinterbaas en Arte Piet, pepernoten en zijn kado wat hij had gekregen van Bertus of Jan Heuver, ook gewone mensen met een mooi bedrijf die een band voor het leven hebben met hun noeste werkers. Een onderneming met een sterk profiel in een grote stad maar wat net zo makkelijk in een dorp als bijvoorbeeld Den Ham zou kunnen huizen. Maar die vrije zaterdagavond deed mij beseffen dat ik toch vaker soms naar een storingvrije TV mut kieken. Ik Vertrek was weer hilarisch maar ook de Kwis bezorgde mij een onbezorgde avond. Nu was al dat domme geweld buuten onze deur in het mooie dorpje Hardenberg ver te zoeken. Ik zocht en vond de lach in deze rare week. De Kwis was geweldig en deed Kopspijkers van Jack Spijkerman alle eer aan. Ik kurkte nog een fles los, Sanneke lief maakte een toastje met kaastapenade veur mie kloar, mijn vingers vonden de warme handen van dat lieve wieffie, boven kuchte een ventje van bijna 3 joar. Inderdaad, kan er boeken over schriev'n. Over mien liefde veur heur en veur Moos en over mien dorp en over mien nieuwe dorp en mooie mensen die ik hier heb ontmoet maar ik kiek toch altied ff om de hoek van ons huus als er niet zo'n halve gare stiet. Want ie hebt ze lopen in grote steden maar ik hoop toch niet dat ze zich eens vergist in een stad dus loat Hardenberg maar mooi een dorp blieven. Peter gooi morgen die stadsrechten maar weg in het lelijkste gemeentehuus van ons land. Doe die stropdas maar in de ban, Evers draagt 'm ook nie....Blief oen hand opsteken naar oen dorpsbewoners, haal een brood bij Olsman en drink een Bockie bij Gerwin. Loat Hardenberg alsjeblieft een dorp blieven want op een dorp is iederiene een beroemheid wat ik oe brom! Joah, mag wel zo....Fijne Zondag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten