zondag 27 september 2015

Vandaag Wegens Gisteren Gesloten...

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Weet je wie je wilde zijn? Of wie je wilde worden? De wereld groot en jij zo klein en helemaal alleen. Het ging soms hard en het deed soms pijn. Het klappen van de zweep. Maar je weet hoe het is en als je me mist. Bedenk dan maar. Dat ik altijd blijven zal. Altijd en overal. Kom drinken. Kom vrijen. Kom met me vieren wie we zijn. Kom lachen. Kom zingen. Tot het bittere eind. Ach, je weet hoe het gaat. Aan het eind van de straat wordt het steeds vroeger laat. Maar ik weet wie je bent en hoe hard je ook rent. En bij je gekste idee. Je hebt mij altijd mee.'
Uut 'Tot Het Bittere Eind' van Blof

Ze zeggen wel eens dat wennen went. Nou dat dacht ik niet toen ik vanmorgen half geparkeerd naast de WC-bril belandde. Mijn eigen bril lag op de piano, op de rand van het bad zat ik wazig voor mij uit te staren. Keek naar buiten, maar zag geen blauwe wolken boven de Vecht. Nadat ik het rolgordijn open had gedaan ging dat wel een stuk beter. Neuh, na de tweede week in successie op zaterdag een feestje te hebben geconsumeerd keek ik mijzelf eens in de spiegel. Knipte het licht aan en deed het ook maar weer uit. Kreeg de baard eraf van mijzelf, dat gebeurt niet vaak. Vaak ben ik het redelijk eens met mijn tweede ik, maar nu verdomde mijn alter-ego iets te zeggen wat hout sneed. Poging nummer drie ging beter. Als je nu Grolsch, Jupiter of Hertog Jan drinkt het gerstenat wil er op één of andere manier toch uit. Met het ene schuin oog keek ik naar mijn nieuwe tandpasta en toch ook weer niet. Wie heeft ooit bedacht dat Macleans een make-over moest hebben. Het poetste in ieder geval de eerste dagen toch anders....Niet alle wennen went snel maar je krijgt er wel mooi frisse tandjes van. Moos zal nu ook wel vast en zeker wakker zijn. Hij rent hier nu niet rond en meldt mij dat buiten onze auto staat en die van Opa niet. Nee, Moos slaapt bij Oma en zijn nichtje in Mariënberg. Na gisteren is mien Moe officieel gepromoveerd tot de leukste buurvrouw door Irma. Ze stond al meteen hoog in allerlei polls maar gisteren was daar toch de uitslag en die viel positief uit. Net zoals je mag zeggen enkele kilometers verderop in Vroomshoop. Soms valt het kwartje nog wel eens de goede kant op. Zijn de kaarten goed geschud. Zo vaak bid ik niet meer, niet eens meer voor bruine bonen....Maar wil nog wel eens terugvallen in oude gewoonten...Jong geleerd is oud gedaan. In tijden van nood grijpen meer mensen terug naar oude gebruiken, wie zonder zonde is werpe den eerste steen. Ik hoop dat ze in Nieuwegein ook nog alles mee kunnen krijgen terwijl ze gewoon hier twee huizen verder liggen te slapen. Nederland is niet zo groot als wij allemaal denken....Het is nog niet plat geweest maar hobbelig is het wel in miene kop. Vanmorgen ben ik zelf de baas over de I-pad en dan krijg je al gauw dat Lohues giet zingen. Hij heeft het over dat elke weg uitkomt bij zijn eigen huus. Maar gek is dat toch, sinds lange tijd is Moos ergens elders. Toch een andere zondagmorgen. Het ventje wat volgens de meneer van het consultatiebureau, en hij heeft er voor doorgeleerd, een dikke 12 maanden voorloopt op zijn ontwikkeling. Het is er iene van mijzelf, dat weet ik maar ik ga toch twijfelen, hahaha. Ik heb nog nooit ergens op vooruitgelopen. Toch mooi dat het kereltje mensen tevreden laat zijn. Amper een paar turven groot maar dat kleine mannetje opent deuren die voor anderen gesloten blijven. We hebben geen behang, kunnen hem er dus ook niet achter plakken, maar het jochie verkent de wereld en wij blijven bij hem tot aan het bittere eind. Moos herkent nu al meer automerken dan zijn Papa ooit heeft gedaan. Auto Papa (VW, ik vertel hem nog maar niet dat Volkswagen heeft gesjoemeld, nou ja een beetje dan), Auto Opa, Auto Mina, Auto ertjan, Auto Vincent, Auto Loes, Auto obert....Van die dingen. Je verbaast je iedere dag weer wat hij al weet.....Verbazen dat doe ik mij ook soms in Nederland....Over Oranje verbaas ik mij allang niet meer, het is alsof ik in een slechte film ben beland met een roerganger aan het roer die niet alleen Blind heet maar ook is. Maar bij onze overheid zijn ze langzamerhand stekeblind aan het worden. Volgens mij als je een moord pleegt verlies je alle recht op een persoonlijke VIP-handeling. Neuh, maar niet in Nederland. Hier kom je na een politieke moord die ons land deed schudden op zijn grondvesten vrij na amper 10 jaartjes in die bak te hebben gezeten. Ik vind het zo langzamerhand een bak worden. Ken je die mop van die moordenaar die veroordeeld werd.....Neuh, ik ook niet. Want grappig is het allerminst. Die Volkert van der G. die gewoon doet waar hij zin in heeft en ons gedoogbeleid gewoon met alle voeten treedt. Wij staan er bij, de hoge heren die ervoor hebben doorgeleerd, althans dat mag ik hopen, steken geen vinger uit. Onbegrijpelijk...Hoe minachtend die van der G. lult over van alles. Goedwilligen worden bestraft met een boete als ze een keertje vergeten te solliciteren....Nou ja, niet dat ik deze Volkert aan het werk wil hebben. Ja, bij een sloopbedrijf voor auto's. Volkert erin, deur dit en hoppakee in die schredder - of hoe heet zo'n ding eigenlijk, aanzetten en jongens, we gaan koffiedrinken. Waar Volkert is....? weet ik niet....Iets met Flappie, kerst en dat we maar niet in de schuur moeten kijken. Sommige mensen verliezen gewoon het recht op een fatsoenlijk bestaan na een onfatsoenlijke daad . Nederland op zijn smalst....Zo groot is Nederland niet en in zulke zaken al helemaal niet. Nu rollebolt iedereen in Den Haag weer over elkaar. Zelfs het verantwoordelijke ministerie wist van niets. Laat die verbouwing op het Binnenhof maar snel komen, Werk in uitvoering. We gedogen veel te veel. Nederland is het land ondertussen van de comprimissen aan het worden en die Rutte lacht alles maar weg. Dat wennen went echt niet...Nou ja, dat Mainbarg wint eigenlijk wel weer....Maar dat is een klein stukje Nederland wat het wel heeft begrepen. De leukste buurvrouw woont er toevallig en toevallig is dat mien eigen Moe en de Oma van Moos....Die nu ondertussen al een halve marathon erop heeft zitten, een vrouw van 84 lopend achter zo'n jochie van bijna 2,5 die 12 maanden op iets vooruitloopt. Ja Moe, haal die maar eens in. Hij heeft een voorsprong wat ik oe brom. Wij lossen je zo weer af....Schitterend. Was Nederland maar gewoon Mainbarg, kocht je je brood bij Sietse en drink je zaterdagmiddag bier aan het schap in plaats van Oranjebitter. Luidt op zondag alleen de kerklok in plaats van de noodklok. Konden wij de wijzers van de klok maar stilzetten en de schoenen uit de pas. Ja, wij waren gisteravond bij Blof, is het te merken....haha Fijne Zondag...Adam Duritz gaat zingen, Ik ga kraaien tellen. Joah, mag wel zo...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten