zondag 20 september 2015

Caballero Zonder Filter!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Hush, little baby, don't cry like that. God's gonna buy you a cadillac. He's chosen you to do his will. You can spread the word in your coupe de ville. So jump in the river and learn to swim, God's gonna wash away all your sins.And if you still can't see the light, God's gonna buy you a satellite. Look to the heavens and see it shine, Heals the sick and leads the blind. Tune it in and hear it say, It's counting down to judgement day. Hey satellite man, your time has come, Your word received by everyone. And should you fall, well, that's okay,You love the ones that you betray.'
Uut 'Satellite' van The Hooters.

Poeh, kort nachtje. Heb het gevoel dat ik amper een minuut van de fiets ben gestapt die mij vannacht van het centrum vervoerde naar de Marslanden. Dat ik meteen achter deze tikgeit ben gekropen....Zo voelt het wel in mijn hoofd. Bouwvakkers die vergeten dat het zondag is en nu vrolijk rondhameren in mijn hersenloze brein. Leuk feestje gehad dat dan wel weer....Na de Jupiter kwamen de pretkegels van Grolsch langs. Macht der gewoonte, ik klemde mijn knuisten om het groene flesje. Leuke gesprekken gehad met onbekenden die mij uiteindelijk toch vaag voorkwamen. Ik weet niet waar ik eerder, tijdens mijn schoolperiode altijd met mijn gedachten zat maar meestal niet rondom die 2 meter punt komma vier. Terwijl Marco verhaalt over ons gezamenlijk verleden aan de Gramsbergerweg, De Christelijke Mavo-periode die ik keurig volbracht in 4 jaar, zit ik te graven in miene geheugen. Pak er een andere schop bij maar wat ik tegenkom is prut en old ijzer. Zit nu met een opgekrulde spijkerbroek, zonder sokken en witte schoenen naar mijzelf te staren. Dit schijnt ergens in Nederland de laatste mode te zijn. Ik keek eens naar links, na een kerel die er verstand van heeft. Hij klinkt bevestigend ja....Het zal wel. Vorige week in Amsterdam viel het mij ook al op. In de Jordaan kwamen veel Jort Kelders look-a-like buurten waar wij Old Amsterdam, Osseworst en Bitterballen van Van Dobben, kan ook Kwekkeboom zijn geweest, in ons gulzige mondjes stopten. Van die driekwartsbroeken, het schijnt weer in de mode te zijn....In het zuiden van het land moet je schoentjes dragen in vlekkenloze witte staat van het merk Adidas....Vroeger was ze van Swift'68 kan ook '64 zijn.......maar nu rijdt ze drie keer langs het plaatsje Dommelen waar het merk Dommelsch nog altijd schijnt te bestaan. Ie weet wel van dat koppien bier....Het was gezellig, kennis maken met vrienden van eerder. Weet je nog wel dat ik jou bij Engels een klap heb verkocht....Ik weet het niet meer en draai mijn andere wang naar 'm toe. We werden er beide uitgestuurd. Ja, Rocco is een neefje van mij. Kwamen jullie niet met z'n vijven destijds uut Mainbarg. Spreek ie Robert nog wel eens? Ja, één van mien beste kameroaden gebleven...Weet je nog die week op Ameland...Joah, met een bandje One Fine Day die daar een week oefende om hun grote doorbraak te maken...Nooit weer wat van gehoord....Onze leerkrachten die alle moeite moesten doen om de bakvissen van die groep hitsige heren weg te houden....Flarden van eerder, van de vroege jaren tachtig komen buurten in mijn troebele geheugen. Ik merk dat ik heel veel dingen niet meer weet....Mijn geheugen is een vergiet gebleken....Het ruimt wel lekker op. Maar gistermorgen in de auto wist ik precies waar ik was toen ene Maarten van der Weijden Olympisch goud won op het onderdeel 10 km zwemmen in open water. Het commentaar van Pieter van de Hoogenband, legendarisch...Het fragment werd gisteren opnieuw afgespeeld op Radio 2. Kippevel....Tranen in de ogen....Schitterend mooi....Het was op 21 augustus 2008, collectief gesetteld in mijn willekeurige brein. Wat een kerel, voor de poorten van de hel weggesleept. Was op weg naar Petrus, klopte al aan de deur.....Waarom ik nu ineens moet denken aan Willy Oosterhuus is mij een compleet raadsel, maar dat geheel terzijde. Overwon Kanker, overwon acute Leukemie en pakte jaren later goud in Peking. Hij mocht een uur lang zijn muziek draaien....Die bal van Van Basten in '88 ook zo'n moment. Ik heb de laatste tijd toch een beetje meer die drang naar vroeger. Ouwe jongens krentebrood. Toen de gulden nog bestond, Twix gewoon Raider heette.....Toen het land nog voor Ajax of tegen Feyenoord was, dat de kantine dinsdag ook nog gewoon open was en je er half uithing omdat het altijd zo druk was. Willy en Johan achter de bar. Kees van Kooten begon ineens van de week bij DWDD over Caballero....Ja, dat is ook zo'n ijkpunt van eerder. Dat rookte mien vader altied. Caballero zonder Filter, Henk Veltink rookte het ook. Zo'n oranje pakje met een tekening van een cowboy erop...Zilverpapier, en mien Va die de sigaret middels zijn linkerhand eruit tikte....Daar zat precisie in en jarenlange rookervaring. Ik kon er als klein kind er uren naar kijken....Toen iedereen nog naar rook stonk, het stonk niet, je wist niet anders. Iedereen rookte overal....Zelfs leraren in de klas. Je kunt je het nu niet meer voorstellen....Eerder toen wij wel de seizoensouverture wisten te winnen of in ieder geval de tweede wedstrijd van het seizoen. Nu wachten wij na 3 duels nog steeds op de eerste overwinning en mijmer ik voorzichtig naar vroeger ...Naar Theo in de spits en Han op Rechts. Twee iconen die binnenkort hun verdiende afscheidswedstrijd krijgen. Heb er nu al zin in, niet in de wedstrijd maar gewoon het mooie gezeur na afloop.....Ik weet niet wat het is, ga zaken van eerder steeds meer visualeren....toen wij nog niet werden overspoeld met slecht nieuws gedoe op allerlei nieuwssites....Je wordt er niet bepaald vrolijk van...Eerder kreeg je een keer een corrigende tik op je gelaat, nu wordt er direct een pistool geladen en zeven ze je door vele kogelgaten....De Caballero fabriek staat er nog wel vertelde mij een site op internet, dat is nu ook veel handiger geworden. Je tikt wat in en binnen tiende van seconden spuit zo'n zoeksite je informatie waarmee je uit de voeten kunt, die je met voeten kunt treden. De fabriek staat in Den Haag en doet nu dienst als kantoor voor hippe ondernemers die met witte schoentjes van Adidas en te korte broeken de sier in de Hofstad proberen te maken en zich op vrijdagmiddag te goed doen aan Chablis, Champagne waar Moet opstaat en waar bral-gedrag net zo simpel wordt gedoogd zo als onze lakse overheid al jaren doet. Waar zijn de bitterballen, daar dacht ik vannacht aan....Ik dacht aan Caballero, de enige echte zonder filter...Dacht aan The Hooters met hun Satellite..Keihard meezingend op een donderdagavond op de Hardenbergerweg. 
Joah, mag wel zo....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten