zondag 16 augustus 2015

Wie Is Eigenlijk Derfla Olegrod...??

Hallo Lieve Vriendinnen En Vrienden,

'When it hurts to be out there, where no one will care. I've got the solace of you. Frustrated by the people lying. But I keep on trying. I've got the solace of you. When I can't think straight and there's no escape. I've got the the solace of you. Gotta go inside back where we started, back to the beginning.‘Cause that's where my heart is. They can hurt me jail my body. I'll still be free. I've got the solace of you. They can take my land, tell me I'm not who I am. I've got the solace of you. A wise man said to know thyself. ‘Cause in the end there's no one else. Just the solace of you'
Uut 'The Solace Of You' van Living Colour.

Wie is eigenlijk Derfla Olegrod?
Dat vroegen zich de laatste weken enkele nieuwe bekenden zich af. Van die medelanders die mij niet zo goed kennen en pas, sinds kort blijkbaar, mij hadden ontmoet. Ze waren de open grens gepasseerd en beland in mijn eigenzinnige wereld. Waar geen oorlog of narigheid regeert. Ze waren blijkbaar niet uit de boot gevallen. Waar de gulden van de hout is en Twix nog gewoon Raider heet. Ik kreeg enkele prive-berichtjes....Wie is toch Derfla Olegrod? 
Nou, het is simpel hoor. Gewoon één van mijn hersenspinsels die per toeval ontstond. Vannacht groef ik eens weer in mijn geheugen. Gek is dat toch, ik weet nog precies waar ik was toen Van Basten scoorde in '88, waar ik eerst zat stond ik nu verschrikkelijk te juichen...en vier dagen later weer....Die goal van Marco tegen de Duutsers in Hamburg, dat staat nog altijd op mijn netvlies geprojecteerd. Maar andere zaken uit mijn geschiedenis nemen soms een vlucht, geen zwaluw die ik uit het blauwe hineins kan pakken....
Ik weet dat ik zat op mijn kamertje, vlak boven de keuken van Moe. Achter de computer, volgens mij MS-Dos, zat nog zo'n floppie in en zo....Mailen was uit den boze....die moderne techniek had ik nog niet. Pa zat ook vaak op de computer te werken, had net een cursus gehad maar zat vaak te kaarten op het beeldscherm. Voor de gein had ik 'm er een screenseaver op gezet met half blote vrouwen, het spannende net bedekt met miniscuul stoffies en zo....Als mijn moe boven stond te stofzuigen en mien Va ff niet zat op te letten floepte het beeldscherm op de mooie vrouwen...Tja, Freek hoe redt je dan hier weer uut..?? Haha. Ergens rond die periode is Derfla Olegrod ontsproten uit mijn troebele brein. Als jochie van bijna zeventien, amper 18, kan ook niets eerder of later zijn geweest kwam Olegrod tot leven. Ik schreef als bijna volwassene stukkies in ons clubblad. De Spilbode, destijds een roemrucht blad, waar lokale columnisten de draak staken met bijna iedereen. Sommigen waren boven de spot verheven. Ik had weer eens zo'n kortsluiting in de bovenkamer, terwijl ik er ook daadwerkelijk zat. Keek naar buiten, zag de boemel naar Almelo vertrekken. Destijds hadden de treinen nog geen namen maar gewoon nummers. Dus Ilse trok niet op met Herman Brood of Lohues vormde een treinstel met die jongen van Hulzebosch. De conducteur blies op zijn fluit en de trein ging rijden richting de stad van Finkers en Heracles. Een overdachtegaal maakte mij wakker uit mijn overpeinzingen...Zo moet het gegaan zijn. Dat Derfla Olegrod toch leven kwam. gewoon op een kamertje wat amper 3 bij 4 meter mat....Ik zette mijzelf schaakmat door mijn alter-ego onbewust tot leven te roepen. Had gekozen voor een moeilijke openingstekst....Welkom in mijn veelgelezen en soms geprezen rubriek. Ook vandaag mag ik u weer verwennen met mijn hersenspinsels en gedachtengangen.....althans zoiets was het dus, ik doe het uit mijn hoofd. Ik had dus, zoals al eerder gememoreerd, gekozen voor een moeilijke tekst om iets simpels nog iets makkelijker uit te leggen. Ik voerde Shakespeare op, iets van Hamlet en Macbeth...Iets van to be or not to be....Vanwege mijn kleine worstvingertjes tikte ik iets verkeerd in en ineens werd mijn naam verbasterd, omgedraaid...Zeg het maar, tikte iemand mij op den tien geijkte vingers....U zegt het maar. Maar ineens, op dat zolderkamertje in Mainbarg kwam Derfla Olegrod tot leven....Alfred Dorgelo maar dan gewoon andersom....werd Henk Veltink Venk Heltink en Harry Heine Harry Heine.....Ik draaide ineens alles om. Wat eindigde bij iemand begon bij mij. Ruim achttien jaar schreef ik onzin in het clubblad onder mijn alter-ego Derfla Olegrod. Eens in de 5 / 6 weken onderging ik een ware gedaanteverandering. Dronk net een biertje meer bij Erik aan de bar, ik was in de volste overtuiging dat het gerstenat helend werkte op mijn geheugen....Tja, vroeger dacht ik wel meer. Misschien wel meer dan ik nu weet. Ik mis flarden in mijn geheugen. Living Colour, Levende kleuren...miste ik soms wel eens in mijn heldere brein door de week maar die in het weekend behoorlijk troebel werd. Ik denk dat het zo is gegaan, dat zo Derfla Olegrod is ontstaan. Wat heb ik geschopt en wat heb ik verbaal baggers stront over mij heen gehad. Een roepende in de woestijn maar verketterd binnen de wit gekalkte lijnen....Heerlijk. Ik zei, nou ja, ik schreef vaak waar het op stond. Doe ik nu nog....Ben met de vingertjes beter dan met de mond. Eerlijk is Eerlijk, dat gaat mij gewoon beter af. Als ik hier zit, achter mien tikgeit gaat het vlugger en sneller....Als ik een half uur wil praten  moet ik soms er wel drie kwartier voor uittrekken...als ik schrijf is het soms in een kwartiertje gebeurd, dan hou ik dus een half uur over waar ik elders kan vertoeven...Een duidelijke win-win situatie...Begrijpt u het? Living Colour, levende kleuren.....Dat heeft Trivia Crack ook op mijn nieuwe Smartphone, al vinden sommigen dat mijn S3 nu alweer aan vervanging toe is...Tegenwoordig heb je al een S6 hoor...Ach, ik ben niet zo van die nieuwerwetse dingen, nooit geweest ook. Maar goed sinds ik een nieuwe telefoon heb, past Trivia Crack er ook op. Ik vind het een leuk spelletje, beetje je kennis testen....Maar als ik tegen ene @vrdg79 mag/moet spelen krijg ik de stomzinnigste vragen die er bestaan...Veel over Harry Potter, series als Breaking Bed etc....Dan win ik natuurlijk niet. De laatste vier duels zijn genadeloos de pan voor mij ingegaan. Als ik speel wil ik wel winnen, al denken daar sommige roodzwarten elftallen soms anders over. Die winnen liever de strijd in derde helft dan de twee ervoor, maar dat geheel terzijde. Wie wel won, zelfs na de wedstrijd was Meneer Robin van Persie. Waar hij werd afgeserveerd door Louis van Gaal werd hij opnieuw de held van een andere Louis. de vijfjarige Louis Daimond huilde tranen met tuiten toen Van Persie was verkocht door van Gaal. Zijn video ging de hele wereld over...Maar het jochie werd uitgenodigd door van Persie's nieuwe club. Fenerbahce...Ik kreeg een brok in mijn keel, zaterdagmorgen toen ik het filmpje zag. Van Persie steeg weer in mijn achting...kreeg kippenvel...Zo kan het ook. Van Gaal en Mourinho, niet mijn trainers. Wat een klotenklapper die Mourinho, serveerde ff publiekelijk zijn technische staf af. Een arts die notabene elke club wel wil aantrekken. Oranje Nassau 4 deed al een ultieme poging, maar ik denk niet dat Eva Corneiro afreist naar Almelo. Waar macht en geld regeert ontstaat de ergste situaties. Wat een klotenklapper eerste klas die Mourinho als ik teamarts Corneiro was of Fysiotherapeut John Fearn wist ik het wel. José, zoek het lekker uut. De clubs staan in de rij, zo'n knappe verschijning ben je ook weer niet Mourinho....
Sluit af, echt gelezen op Facebook. Iemand die voor zijn raam naar een vergezicht staat te kijken en ene Gerry Kozijn vindt het leuk...Sylvie Meis die in de top 3 staat van meest gelezen artikelen dat ze misschien weer terug wil naar Rafael, ach zo'n vaart zal dat wel niet lopen....Ze staat elke dag te Hunekmollen waar je bij staat. Ga toch gewoon leven....Lekker kuieren met je zoon en ga eens leven...Of een streaker in een nudistenkamp, die een potje cricket komt verstieren in driedelig pak....Humor! Ach, daarvoor richtte ik ruim 25 jaar geleden niet Derfla Olegrod op, die ontstond gewoon op een zolderkamertje per toeval. Ik heb veel plezier aan zijn hersenspinsels beleefd. Ik was en ik ben nog altijd Derlfa Olegrod maar ik hoef mij niet te verschuilen achter maskers die anderen wel elke dag opzetten. Wees gewoon jezelf, zowel in je hoofd als ver daarbuiten. Wij stellen onze grenzen open....Maar stel daar wel een paar regels bij op. Niet iedereen doet dat en verschuilt zich achter machtsmisbruik of gewoon dikke lagen make-up. Living Colour and the Solace of You. Ik vond het mooi om Corey Glover en zijn kornuiten weer te horen op Radio 2. Zelfs Bultje kwam langs....En zo is de cirkel weer rond....Living Colour, Joah, het mag wel zo......


1 opmerking:

  1. Leuk geschreven Derfla... Maar als ik mag kiezen heet ik straks liever Dorgelo dan Olegrod (?)

    BeantwoordenVerwijderen