dinsdag 4 augustus 2015

De wereld is blauw van iedereen

De Wereld is Blauw van Iedereen....

28 juni 2015 om 10:14
Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'De geur van heel de bloemenzee, vergeet je. De woorden die de priester spreekt, hoe beurs je bent en hoe gedwee, vergeet je. De zon die door de wolken breekt. De tranenvloed die je verdooft, vergeet je.Het doffe barre ongeloof, het verdriet dat je voelt en ziet, vergeet je. De aard van God die geeft en rooft. Maar de vriendschap, vergeet je niet. In stilte zeg ik vaarwel, in stilte buig ik mijn hoofd,het ga je goed.'
Uut 'De Vriendschap' van Thé Lau (Kallum an doen daarboven....)
Lag gisteren languit in het gras. Te kijken naar een bewolkte lucht. Een flesje Grolsch kwam boven het gemaaide gras uit. Een meter verderop gooide Moos Mr. James (zijn knuffel, red.) in het niet gemaaide gras. Liep er naar toe, wat hij zocht vond hij ook en gooide vervolgens Mr. James weer een eind verder. San zat naast mij mooi te wezen. We lagen samen in het gras, nog geen tien meter van ons huis. San lurkte aan een Radler, eveneens van Enschedese makelij. We lagen werkelijk niets te doen. Kon trouwens ook niet, wij lagen in de openbaarheid van de beslotenheid en by the way auto raasden langs de snelweg en sommige stopten aan de kant van de weg. Allemaal stil voor het ballonnenfestival, editie nr. 25 alweer. Het brengt heel wat Hardenbergers en omstrekers op de been. Mooi...Vrijdagavond genoten wij nog achter het huus van the Heinoos. Remkoe en Eric speelden over de Vecht mien lievelingsnummer van het feestbandje wat iedere tent wel heeft bezwangerd met hun oldskool rock 'n roll...Joah, het mag wel zo...Het was gezellig vrijdagavond...(schoon)zusje en zwagert waren er...Mooie gesprekken, zwoele zomeravond en the Heinoos die Lonely van the Police de ether inknalde. Een paar huussies knalde vast op haar grondvesten, zeker de palen niet diep genoeg de aarde ingeworteld. Het kan verkeren....Maar goed. Wij lagen op het gras. Moos zei proost en brak bijna met zijn tuitbeker de hals van mij zo geliefde groene pretkegel. Hij lachte en wij lachten met hem mee. Hij zat ons uit te dagen. Mocht niet op de straat komen, maar plantte zijn voetjes halverwege de grassprieten en de warme stenen. Zijn oogopslag verraadde hem ten volle, hij daagde ons uit. Kieken wie er zou winnen, voorlopig stond hij ver op punten voor want Moos komt voorlopig overal nog mee weg. Maar goed, wij lagen dus op het gras. Ik keek naar de wolken die Hardenberg blauw kleurde....en ineens kwam de column van Sjoerd Mossou in miene kop en de dood van Thé Lau er automatisch achteraan. Hij is van de wereld, de wereld kleurt voor hem niet langer meer blauw maar zwart. Hij valt niet in een zwart gat, wat ik oe brom. Want de zanger van The Scene laat een mooi scala aan liedjes na. Sjoerd voerde de Vriendschap op....Hierboven staat de tekst. Sjoerd hef geliek, hij trok het in een groter geheel. De vriendschap is eigenlijk een voetballiedje. Over onverwoestbare mannen vriendschap. Ik lag in het gras, dacht de wolken weg en zag een blauwe lucht. Net op dat moment was het of Thé of Freek of wie dan ook de wolken weg zat te trekken en Hardenberg even bevrijdde van de wolken. Ruim baan maakte voor de dertig ballonnen. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen...Je zou het haast denken. Maar na de dood van Thé vonden een dag later nog zoveel anderen onbedoeld de dood. Kwam zo kerel op een zonovergoten vakantiestrand heel vervelend doen. Schoot met zijn geweer zoveel mensen dood.....Niks geen ins blauw hinein...En binnen een paar uur sloeg het noodlot ook toe in Frankrijk en Koeweit. Allemaal in naam van iets wat volgens hen ooit een groter doel moet dienen...Nou, ik kan 'm niet vinden...Ik keek naar boven, ik zag een blauwe lucht en lachende gezichten. Zag een Nissan Micra in de lucht zweven...haha, moest lachen...Het autootje van Tante Dinie wilde naar haar vorige eigenaresse toe..FF buurten, ff kieken hoe het met Tante Dinie is. Het grote gevaarte steeg op boven Hardenberg en maakte meters...kwam net zo langzaam op gang als Tante Dinie bij mien Moe de auto startte, het ging niet snel maar op het tempo van Tante Dinie en mien Moe...In alle verdraagzaamheid en zo af en toe gierende moter...hahaha..Het rode autootje tikte bijna de Marslanden aan en Moos schreeuwde auto auto auto en ik dacht aan tante Dinie...Mooi! De wereld is blauw van iedereen, sommigen zijn al van deze wereld. Maar Thé moest gaan en had er vrede mee...Maar al die andere mensen dan die het niet wonnen van een kogel of mes. Wij hebben er hier nog steeds geen vrede mee...en dat krijgen wij hier ook never nooit niet! Het is zo af en toe een goddeloze wereld. Niemand die opstaat en zegt nu is het genoeg. Wij kunnen dagenlang vergaderen over Griekenland wel of niet maar wordt het geen tijd dat Europa opstaat en zijn oordeel uitspreekt over iets veel ergers in deze klotenwereld. Ik keek naar de lucht, ik keek naast mij. Op 1 vierkante meter had ik de wereld in de zunne maar haalde Moos wel weg bij de waterkant. Want waarom zou hier niet zo'n gek uit zijn bootje stappen en het niet gemaaide gras bezaaien met zijn overtuiging dat Allah groot is en dat hem daarboven 72 maagden wacht. Ik breng 'm niet naar boven en zeker niet in een luchtballon...Laten wij allemaal de vriendschap in ere gaan houden. Dan is en blijft de wereld blauw van en voor iedereen. Joah, mag wel zo....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten